nedeľa 12. marca 2017

RECENZIA - KRAVA NEBESKÁ - Kníha, ktorú by si mal zažiť!

Na prvý pohľad úplne absurdná kniha s ešte absurdnejšou hlavnou hrdinkou Elsie. Prečo absurdná? Elsie je krava. A nielen tak obyčajná. Je to takzvaná krava nebeská s jedinečným pohľadom na svetské/nesvetské okolnosti. Je celkom milá. Má obmedzené schopnosti (keďže je to krava) a aj tak sa vie dostať k možnostiam a svojim cieľom, keď potrebuje.




Táto čiernobiela kniha s kopou hodnotných myšlienok má podivuhodnú hlavnú hrdinku a nesie v sebe bláznivé cestovateľské zážitky. 

„No ľudia vraj doja aj kozy. To má byť žart? Prosím vás. Bez uráţky, ale kozie mlieko sa s kravským nedá ani porovnať, teda ak nie ste kozľa. Už ste niekedy videli kravu, ktorá sa pokúšať cicať kozie mlieko? Koniec debaty. Najnovšie počúvam, že ľudia doja aj niečo, čo sa nazýva "mandľa" ́ a ešte niečo, čo sa volá "sója". Nikdy som nevidela divú mandľu ani sóju cválať v prirodzenom prostredí, ale kravské mlieko je najlepšie. Stavila by som na to tri žalúdky zo štyroch.“ 

Krava Elsie, celým menom Elsie Bovaryová, žije na farme tuctový, nenáročný, kravský život. Je s ním celkom spokojná. Veď čo viac si môže taká priemerná krava vo svojom živote priať? Má všetko čo potrebuje. Ani viac ani menej. Dni trávi prežúvaním trávy a duchaplnými rozhovormi so svojou najlepšou priateľkou Mallory. Postupom času kamarátky zisťujú, že by sa im obom aj spoločník býk hodil do svojej domácnosti. To je dôvod, prečo sa raz v noci spoločne vykradnú z ohrady. Priama Mallory si to hneď namieri k statnému býkovi, s ktorým sa neskôr dá dokopy. Elsie, na rozdiel od Mallori, vzrušenosť z objavovania nového sveta privedie až k domu jej farmára. Na tomto mieste sa jej mení doterajší pohľad na život. V televízore vidí, čo sa deje so zvieratami, až nastane ich čas a prečo niekedy farmárovou rukou záhadne miznú. Dozvedá sa o bitúnkoch a strašných podmienkach, v ktorých musia žiť sliepky.

„To, čo som mala pred očami, mi obrátilo celý život hore nohami. Najskôr som uvidela sliepky v nespočetných radoch klietok. Boli na sebe nakopené, že sotva mohli dýchať. Sliepky nemám ktovieako v láske, ale takto sa nedá žiť.“ 

Hovorí, že skončiť v hamburgeri rozhodne nechce a tak sa rozhodne vydať na dlhú cestu do Indie, kde sú vraj kravy posvätné. Keďže to je veľmi náročná cesta, predchádzajú jej rôzne prípravy. Nakoniec sa vydáva na cesty s dvomi ďalšími spolucestovateľskými kamarátmi.

Prasa Jerry, novoobrátenec židovskej viery, ide do Izraela. Tam, ako nečisté zviera, ho budú všetci obchádzať a nehrozí, že skončí na slaninu. Moriak Tom sa obáva o svoj život a preto radšej drží prísnu diétu, aby na Deň vďakyvzdania nedopadol ako všetky vypasené moriaky. Jeho kroky smerujú do Turecka. 

Táto prazvláštna partia utečie z farmy a vydáva sa spoločne na letisko, kde zažíva asi najabsurdnejšie situácie celého príbehu. 

„V jednej chvíli sa ku mne naklonila nejaká žena a začala sa sťažovať na obsluhu. ,Správajú sa k nám ako k dobytku. ́ Ako k dobytku, pomyslela som si. Myslíš tým, že nás zabijú, pokrájajú na malé kúsky a zjedia? Podľa mňa nie. No keďže neviem rozprávať, urobila som jediné, čo som mohla, aby som jej dala najavo, že som ju počula. Zabučala som.. ,Múúúú! ́ Žena sa zasmiala. ,Presne tak. Ako ku kravám. Múú. ́ Bučala som ďalej, lebo nič iné nedokáţem. ,Fíha, viete výborne napodobňovať kravu, ́ pochválila ma.“ 

Pri stretnutiach človeka v bežných životných situáciách, Elsie zhodnotí, že človek sa vlastne od dobytku veľmi nelíši.

Kniha je podľa mňa veľmi vtipná a výstižná. Myšlienky, ktoré autor nenápadno-nápadne vložil do dobrodružstiev Elsie, prinútia človeka sa nad sebou zamyslieť. Aj keď kniha seriózna nie je (tri kusy zamaskovaného dobytku sa prepašovali do lietadla, bez toho aby si to niekto všimol), poukazuje na problémy spoločnosti, ktoré seriózne sú. Kniha slúži na pobavenie, ale aj na zamyslenie, čo je, podľa môjho názoru, perfektná kombinácia.

Autor knihy, David Duchovny, je známy ako agent FBI Mulder zo seriálu Akty X. Musím zhodnotiť, že sa mu originálna publikácia neskutočne vydarila.




Autor: David Duchovny

Vydavateľ: Ikar

Rok vydania: 2016

Počet strán: 208

Väzba: pevná s prebalom

Jazyk: slovenský

ISBN: 9788055145112

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára